CRISI vs OPORTUNITAT

Davant una situació de canvi és imprescindible reflexionar sobre d’on venim i cap a on anem. L’analisi del “d’on venim” sembla més o menys senzilla. Es tracta símplement de fer una mirada enrera. La reflexió sobre l’esdevenidor comporta una major complexitat. En temps de crisi cal formular-se preguntes. Aquest mecanisme és útil tant per als individus com per a les societats. Actualment, la nostra societat es troba immersa en una crisi que abasta molts aspectes: econòmics, polítics i socials.

La crisi, en sí, no ha de resultar negativa i traumàtica. Tot i que pot comportar experiències indesitjables. No és més que el símptoma de dinamisme i de que estem en un procés de transformació. La manera de com gestionem aquesta crisi ens dirà si som capaços de fer la transició cap a una societat millor. Per aquest motiu cal acceptar l’actual crisi com a una oportunitat de millorar la posició de la nostra societat al món.

En primer lloc, hem de fer certa introspecció per conèixer millor les nostres debilitats i les nostres capacitats. El nostre no és un país de grans recursos naturals. El nostre avantatge competitiu no està en la matèria prima. El nostre principal capital són les persones que vivim a Catalunya.

En segon lloc, la crisi econòmica actual ens enfronta a un canvi de paradigma econòmic que ens obliga doncs a reinventar-nos. El canvi de paradigma econòmic cap a la societat del coneixement ha de ser el motor del desenvolupament social del nostre país. L’aspecte que hem de reforçar i cap al que hem de dirigir les nostres energies és el coneixement. El nostre sistema productiu no es pot fonamentar en la utilització de mà d’obra poc qualificada. Les nostres empreses necessiten dotar-se d’un sòlid fonament.

Això vol dir un capital humà amb formació altament qualificada. Això vol dir que el concepte “innovació” ha de formar part de la cultura de la nostra societat. Innovació per millorar els processos productius. Innovació en les relacions universitat-empresa, amb l’administració com a eix vertebrador i proveïdor d’infraestructures. Innovació per fer arribar el coneixement a les pimes, que conformen el nostre teixit empresarial. I per assolir aquesta innovació cal apostar més fortament per la recerca. Si som capaços d’afrontar correctament el repte del coneixement, serà possible posicionar-nos en el futur amb garanties d’èxit.

http://www.lavanguardia.es/lv24h/20090126/53627424583.html

Autor: xaviermartinez

Economista i Doctor en Dret Tributari. Sociologia per accident, Belles Arts per vocació.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s