Descontrol aeri

No sé si és perquè tinc esperit de fracassat o de defensor de les causes perdudes, o potser és perquè de petit veia els toros per la tele (UHF; en blanc i negre; no existia Disney Channel). Sempre em posava de la banda del toro i des d’aleshores he tingut la tendència a apostar a cavall perdedor. Amb aquesta mentalitat no puc evitar d’intentar veure les coses des del punt de vista del controladors aeris.

Permeteu que digui d’entrada que és una veritable trastada quedar-se tirat en un aeroport, ja sigui el primer dia de vancances del pont o ja sigui perquè estàs de pas en el país. Penso en la causa d’aquesta situació i, francament, mirant les notícies no m’acaben d’encaixar les peces d’aquest trencaclosques. Veig que tothom es dedica al “tiro al pichón” amb els controladors aeris, el Govern el primer. I és normal perquè aparentment són els causants del caos.

Per a poder entendre un conflicte trobo que és imprescindible poder escoltar les dues parts. En aquest cas, hem sentit de forma reiterada la posició del Govern. Trobo a faltar, però, la versió dels controladors aeris, els quals estan sent silenciats en els mitjans (sembla ser que l’Estat d’alarma declarat impedeix que puguin comparèixer davant l’opinió pública). Sigui com sigui, ens falta la versió de l’altra part.

Em costa d’entendre com és possible que un col.lectiu de persones de les que es suposa una elevada qualificació hagin arribat a fer un acte com aquest, amb les conseqüències que comporta. M’agradaria saber com veuen ells el Decret del Govern que estableix de forma unilateral quines són les condicions de treball dels controladors. Voldria saber si el Govern ha respectat el dret a la negociació col.lectiva que mereixen tots els treballadors d’aquest país. Voldria saber la seva opinió sobre el gran forat financer que ha provocat AENA amb la seva nefasta política d’inversions en infraestructures. Els aeroports de Ciutat Real o de Burgos són una autèntica vergonya a Europa pel malbaratament que comporta de recursos públics en infraestructures inútils. Voldria saber, en definitiva, perquè van deixar de treballar tots de cop.

Em fa l’efecte que la situació financera d’AENA té molt a veure amb el que ha passat. Així, mentre ha crescut el número de aeroports i la seva activitat, el número de controladors aeris no ho ha fet al mateix ritme. El resultat és que es veuen obligats a fer més hores extres per cobrir la manca de plantilla. Amb les noves condicions passaran a fer de 1.200 hores anuals a fer 1.670 hores anuals (la mitja europea sembla ser que estaria al voltant de 1.400). Al fer hores extres, els hi han de pagar més. Després, els assenyalen amb el dit perquè guanyen molt i perquè això és inassumible en una empresa deficitària. Sembla una contradicció.

No sé què és el que passa amb l’ordenament jurídic espanyol que a la mínima que algú es surt de la fila li envien a l’exèrcit. I no, no m’estic referint a una possible cessessió de Catalunya.

Si el comportament dels controladors no l’acabo d’entendre, la gestió centralitzada mitjançant el monopoli púbic d’AENA tampoc. No es pot dir que hagi estat ejemplar. Al cap i a la fi aquest model de gestió és el que ens ha portat a aquesta situació. Si els aeroports de Catalunya es gestionessin des de Catalunya i no des de Madrid, possiblement no haguessim arribat a aquest desgovern. Al menys, no amb aquesta intensitat.

Autor: xaviermartinez

Economista, Sociòleg. President de l'Associació Professional de Tècnis de l'Administració Triutària

1 thought on “Descontrol aeri”

  1. Jo tampoc he sentit gaire quina és la postura dels controladors, però hi ha un parell de temes en els que segurament tenen raó (la qual cosa no justifica de cap manera el que han fet):

    1. Per una banda, he sentit que fan jornades de 200 hores al mes. Això, ho mirem com ho mirem, són moltes hores.

    2. Per l’altre, el fet de que alguns permisos per formació o hores sindicals no computin com a hores treballades (i per tant entenc que les han de tornar) els discrimina respecte de la resta de la població. En canvi, pel que fa a les vacances, que no els hi computin els iguala a la resta de nosaltres, per qui les hores de conveni es divideixen entre 11 mesos, i no entre 12.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s