Eslògan

“La chispa de la vida”, “Just do it”, “Piensa en verde”, “T’agrada conduir?”, “Vuelve a casa por Navidad”, “Ja és primavera en El Corte Inglés”, són alguns del eslògans comercials que han traspassat la barrera publicitària per passar a incorporar-se en l’àmbit quotidià de la comunicació social. L’últim exemple el tenim en el Pedro Sánchez quan va dir que Mariano Rajoy és el Red Bull de l’independentisme perquè li dóna ales. El cap de campanya d’aquesta beguda energètica deu estar enormement satisfet al comprovar que el seu eslògan ha superat definitivament l’àmbit comercial. Entretant, altres missatges institucionals com el “Yes, we can” de l’Obama ja han passat directament als llibres d’Història contemporània.
En un àmbit més nostrat també hem viscut eslògans institucionals i polítics que en major o menor mesura han transcendit. Del “habla pueblo, habla” de les beceroles de la democràcia espanyola, passant per l’“Anem per feina” de l’inici del pujolisme, o “OTAN, de entrada no” del PSOE han tingut un impacte que ha ultrapassat el límit de la seva campanya. Altres missatges com ara “Som 6 milions”, “Si bebes, no conduzcas” o “Hacienda somos todos” van aconseguir arrelar-se en la consciència col·lectiva assolint, així, plenament el seu objectiu.

Arribats a aquest punt, la lletrada de l’Estat en el “cas Nóos”, Dolores Ripoll, va afirmar en el judici que no es pot invocar l’expressió “Hacienda somos todos” perquè aquesta és una expressió que va ser creada per a l’àmbit publicitari i no pot ser aplicada al dret. Es tracta d’unes declaracions tan poc afortunades com no ajustades a la veritat. Si bé és cert (i obvi) que l’expressió va ser creada en l’àmbit publicitari, cal afegir que aquest àmbit és, justament, l’institucional. I, per tant, és evident que respon a una idea que té el seu suport legal i, en conseqüència, amb transcendència jurídica. Anem a veure. La idea de què Hisenda som tots, d’on sorgeix? I amb quina finalitat? L’objectiu és crear consciència de la importància de pagar els impostos i lluitar contra la permissivitat social envers el frau fiscal. Però, més enllà d’aquesta finalitat l’eslògan es fonamenta en l’article 31 de la Constitució espanyola que comença dient: “Tothom contribuirà al sosteniment de les despeses públiques mitjançant un sistema tributari just…”. Aquest “tothom contribuirà” es tradueix en el missatge publicitari institucional com el “Hacienda somos todos”.

Per tant, no és cert com deia la lletrada de l’Estat que no pugui ser aplicat a l’àmbit jurídic. Una altra cosa és que considerem que molts articles de la Constitució espanyola no siguin més que eslògans publicitaris, la qual cosa explicaria perquè no s’han aplicat de forma efectiva. Em refereixo a l’article 156 que reconeix l’autonomia financera de les comunitats autònomes; però també a l’article 20 que reconeix el dret a la llibertat d’expressió; o el 35 que reconeix el dret al treball; o el 47, el dret a un habitatge digne… Però a mi l’eslògan de la Constitució que més m’agrada és el de l’article 14 quan diu que “Todos somos iguales ante la ley”, especialment quan el deia el Cap de l’Estat assegut des del seu inviolable tron.

Autor: xaviermartinez

Economista, Sociòleg. President de l'Associació Professional de Tècnis de l'Administració Triutària

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s