150 centímetres

Un metro i mig, diuen, és la distància mínima que ha de guardar un vehicle quan avança una bicicleta per la carretera. El ciclista és sempre la part més feble, per aquest motiu totes les crides a la prudència i totes les mesures preventives són tan necessàries com oportunes. Dit això, permeteu-me algunes reflexions.

Les carreteres, amb un carril per cada sentit, estan pensades per a la circulació de vehicles a motor. Les vies d’aquest tipus que a priori estan en millors condicions són les conegudes com a “carreteras nacionales” (nacionales espanyoles, no catalanes, sigui dit de pas), que depenen de l’Estat espanyol i que compten amb un voral de 2 a 2,5 metres. En aquestes, la velocitat màxima dels vehicles és de 100km/h. Si assumim que les bicicletes haurien d’anar forçosament pel voral, el risc seria relativament reduït al garantir-se amb més facilitat la distància de seguretat amb els vehicles a motor. Però, per altra banda, són aquestes unes vies que suporten un major volum de trànsit i per on poden circular vehicles de gran tonatge, la qual cosa les fa especialment perilloses. Que et passi un vehicle de més de 30 tones a 100km/h a 150 centímetres de distància no ha de ser una experiència agradable. I aquest seria el cas més favorable, ja que parlem d’una carretera amb un voral generós per on es pot circular en bicicleta. Però la majoria de carretes no són “nacionales” sinó provincials, comarcals o locals. En aquestes, la velocitat màxima dels vehicles pot ser de 80 i fins a 90 km/h, i no totes disposen d’un voral en condicions o, directament, no en tenen. La precarietat i perillositat dels ciclistes és màxima ja que han de circular pel mateix carril que els vehicles a motor.

Sempre m’ha cridat l’atenció què impulsa una persona a arriscar la vida d’aquesta forma, circulant per carreteres en circumstàncies tan objectivament perilloses. Estan en el seu dret, cert, però jo mai no ho faria. Els ciclistes defensen que tenen dret a circular per la carretera, com tothom. Però jo no estic tan segur que sigui així ja que ni tenen carnet de conduir, ni paguen impost de circulació, ni impost de matriculació (perquè no porten matrícula), ni tant sols porten assegurança obligatòria com la resta de vehicles. Per altra banda, si acceptem que les bicicletes poden circular pel mateix carril que els vehicles a motor estem convertir, de facto, totes les carreteres en carrils bici. Reconec que aquesta pot ser una idea molt revolucionària però, ja posats, fem-ho bé. Seria convenient limitar la velocitat màxima a 30km/h en totes les carreteres. Per la mateixa regla de tres, si els ciclistes “tenen dret” a circular per la carretera, els que vagin a patins, en monopatí, en segway o fins i tot fent running, també podrien reivindicar el seu dret a fer servir aquestes vies. Aleshores sí que podrem exigir que, quan vingui un cotxe o camió, freni o s’aparti 150 centímetres, per evitar el patinador, el ciclista o runner. Una bona xarxa de radars que multin a tot aquell que ultrapassi els 30 km/h seria la garantia definitiva. La llàstima és que no podrien multar als ciclistes per excés de velocitat, ja que no porten matrícula.

Mentre això no passi, és un error que diferents vehicles comparteixin les mateixes vies. Els vehicles a motor han d’anar per la carretera; les bicicletes, pel carril bici i els vianants, per les voreres. Així de fàcil. I quan entrem en una gran ciutat com ara Barcelona, podrem exigir que cap moto ni bicicleta circuli per les voreres on per cert, mai guarden els 150 centímetres de distància respecte els vianants.

Anuncis

Autor: xaviermartinez

Economista i Doctor en Dret Tributari. Sociologia per accident, Belles Arts per vocació.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s